A politikusok elégedettek vele, a környezetvédők szerint kiherélték az EU-s agrárpolitikai reformot

2021. július 02. 15:32

Három év után, jelentős csúszással, de végül megszületett a Közös Agrárpolitika reformmegállapodása. Örülhetnek a kisbirtokosok és a fiatalok, a környezetvédők szerint viszont nem lett elég zöld a KAP.

2021. július 02. 15:32
null
Admin

Az Európai Bizottság még 2018 júniásában tett le az asztalra egy javaslatot, melyben megfogalmazták, min változtatnának a Közös Agrárpolitika (KAP) terén. Hiába indult el azonban ilyen hamar a döntéshozatali folyamat, az uniós szervek – azaz az Európai Parlament, az Európai Unió Tanácsa és a Bizottság hármasa – sokáig csak ide-oda dobálták egymás közt a vitás pontokat, így nem született megállapodás 2020 végére. Ez azt jelentette, hogy az új hétéves költségvetésbe a KAP nem kerülhetett bele, ehelyett 2023-ig egy átmeneti időszakot hirdettek az agráriumban, mely során lényegében az eddigi szabályok maradtak érvényben – a tárgyalások pedig tovább folytatódtak.

Eleinte úgy tűnt – legalábbis a külső szemlélők számára –, hogy ismét befagynak majd az egyeztetések (a május végi uniós trilógus, azaz a három fő szerv közös ülése valóban megegyezés nélkül zárult), azonban június végére végre sikerült megállapodni a politikai részletekről. Sőt, nem csupán sikerült megállapodni, hanem az történt, ami a brüsszeli tárgyalások után általában történni szokott:

hiába tűntek eleinte feloldhatatlannak az ellentétek, végül mindenki úgy állt fel a tárgyalóasztaltól, hogy azt mondhatja a sajtótájékoztatókon, ő nyert, s mindenki más meghajolt az akarata előtt.

Jelenleg így állnak a KAP sarokszámai. A részletekért olvasson tovább!
Jelenleg így állnak a KAP sarokszámai. A részletekért olvasson tovább!

Megfizethető élelmiszert minden európai asztalra! – így jött létre a KAP

Ahhoz, hogy megérthessük, miről folyt éveken keresztül a vita Brüsszelben, érdemes először röviden áttekinteni, mi is az a Közös Agrárpolitika, avagy a KAP. Ez az európai integráció egyik legrégebbi eleme, még 1962-ben alakították meg az első változatát abból a célból, hogy egyrészt megfizethető áru élelmiszerek kerüljenek az európai lakosok asztalára, másfelől pedig hogy az európai gazdák is megfelelő életszínvonalon élhessenek. A KAP azóta számos reformon esett át, 2003-ban például megjelentek a gazdáknak juttatott jövedelemtámogatások, 2013-ban pedig már a fenntartható gazdálkodás és az innováció is előtérbe került.

Cabernet-Sauvignon szőlőt szüretelnek a Bordeaux közelében fekvő Chateau Haut Brion szőlészetben 2019. szeptember 18-án. (MTI/EPA/Caroline Blumberg)
Cabernet-Sauvignon szőlőt szüretelnek a Bordeaux közelében fekvő Chateau Haut Brion szőlészetben 2019. szeptember 18-án. (MTI/EPA/Caroline Blumberg)

A jelenlegi KAP rendszere három pillérből áll: ezek a jövedelemtámogatások, a vidékfejlesztési intézkedések és a piaci intézkedések. A KAP-pénzek legnagyobb részét (2019-ben 41,4 milliárd eurót) a jövedelemtámogatások teszik ki, melyet a pénzügyi stabilitás megőrzése végett kapnak a gazdák. A vidékfejlesztésre két éve 14,2 milliárd eurónyi forrás jutott. Ezek olyan „nemzeti és regionális programok keretében végrehajtott intézkedések, melyek a vidéki térségekben jelentkező sajátos szükségletek és kihívások kezelését célozzák” – olvasható az EU tájékoztatójában. A piaci támogatások olyan piaci anomáliák kezelését szolgálják, mikor váratlanul, valamilyen rendkívüli esemény következtében bezuhan a kereslet vagy túlkínálat alakul ki. Ez a pillér régen kifejezetten hangsúlyos volt, az 1990-es évektől kezdve azonban csökkent a súlya, így 2019-ben mindössze 2,4 milliárd eurót költött erre az Európai Unió.

A Közös Agrárpolitika jelentősége leginkább akkor érthető meg, ha megnézzük, az uniós költségvetés mekkora részét teszi ez ki.

Ez a hétéves költségvetések legnagyobb pillére, a KAP-kifizetések nagyságrendileg az uniós pénzek egyharmadát teszik ki.

Ez számszerűsítve a 2021-2027-es költségvetési időszakban azt jelenti, hogy az Európai Unió 378,5 milliárd eurónyi forrást költ majd az agráriumra. Ebből 87,4 milliárd jut majd vidékfejlesztésre, a maradék legnagyobb részét pedig a közvetlen támogatások teszik majd ki. Hiába vannak azonban meg a sarokszámok, az ördög ugyanis a részletekben bújik meg – ezért is vitáztak három éven át a reformjavaslatról.

Mi volt olyan fontos az uniós gazdáknak, hogy arról három évig nem tudtak döntést hozni?

A jelentősen elhúzódó döntéshozatali folyamat részben az EU strukturális felépítéséből fakad. A bizottsági javaslattétel után ugyanis mind az Európai Parlamentnek, mind az Európai Unió Tanácsának (ez utóbbi jelen esetben leegyszerűsítve a tagállami agrárminisztereket jelenti) ki kellett alakítania egy-egy olyan álláspontot, ahonnan egyáltalán el lehet kezdeni tárgyalni. Ezt mindkét szervezet egészen 2020 októberéig halogatta, így a legelső háromoldalú KAP-egyeztetésre a Bizottsággal november 10-én került csak sor.

A reformjavaslat három kulcsszó köré szervezte az ötleteket:

a Bizottság célja az volt, hogy legyen igazságosabb, zöldebb és rugalmasabb a Közös Agrárpolitika.

Mindezek érdekében számos teljesen új elemet emeltek be az agrárpolitikai keretrendszerbe. A KAP tartalmaz majd többek közt egy szociális feltételrendszert, miszerint a gazdáknak szigorúan be kell majd tartaniuk az uniós munkajogi előírásokat ahhoz, hogy támogatásokat kaphassanak. Emellett a tervek szerint a támogatások egy részét kötelezően a kisbirtokos gazdákhoz kell majd átcsoportosítani, s a fiatal gazdáknak is több jut majd. Külön támogatást kapnak majd azok, akik elkötelezik magukat a klíma- és környezetbarát megoldások mellett, és a vidékfejlesztési források több mint harmadát is ilyen célokra kell majd fordítani. Emellett pedig egyszerűsödnek az EU-szintű szabályok, és a tagállamoknak külön KAP stratégiai terveket is be kell nyútaniuk ez év végéig.

„Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni” – Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a Makronómnak

Mi várható a következő hétéves tervezési időszakban agrárszemmel nézve?
A Közös agrárpolitika két pilléren nyugszik. A normatív támogatásokat valamilyen mérhető naturália – földterület, állatlétszám – alapján fizetik ki, a Vidékfejlesztési program forrásaira pedig pályázni kell. Az első pillérhez nem szabad, a másikhoz viszont kötelező saját, tagállami forrásokat hozzátenni. Azt minden ország maga döntheti el, hogy mennyivel egészíti ki az uniós büdzsét. Eddig Magyar­országon 17 százalék volt a nemzeti társfinanszírozás, ez most teljesen megváltozik, 80 százalékkal egészítjük ki a Brüsszelből érkező forrásokat. Ezzel megháromszorozódik a rendelkezésünkre álló pénzösszeg, 4265 milliárd forintot kell elköltenünk a következő időszakban.

Kicsit távolabbról szemlélve az EU-t, mit gondol a szerepéről az agráriumban?
Vannak sajnos nagyon elcsúszó gondolatai az uniónak. Ilyen például a Dél-amerikai Közös Piaccal megkötni tervezett szabadkereskedelmi megállapodás: ebben az európai mezőgazdaságot koncként dobtuk oda az ipari termelés exportnövekedésének érdekében. Aztán itt van az Európai zöldmegállapodásnak nevezett terrortámadás az agrárium ellen. A tervezet meghirdetése előtt az Európai Bizottság nem készíttetett hatástanulmányokat, szemben az USA agrárminisztériumával, amely kiszámolta, hogy akár tizenöt százalékkal csökkenhet az európai agrártermelés a megállapodás hatására, egyes ágazatok esetében pedig akár hetvenszázalékos áremelkedés is jöhet. Tehát vesztenek az európai mezőgazdasági termelők és a fogyasztók is. Hasonló sületlenség a növényvédő szerek felhasználásának ötvenszázalékos csökkentési terve is. Ezek a növények „gyógyszerei” és „vitaminjai”, amelyeknek a felhasználására szükség van. Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni.

A korábbi, teljes interjúnkat itt érheti el.

A Közös agrárpolitika két pilléren nyugszik. A normatív támogatásokat valamilyen mérhető naturália – földterület, állatlétszám – alapján fizetik ki, a Vidékfejlesztési program forrásaira pedig pályázni kell. Az első pillérhez nem szabad, a másikhoz viszont kötelező saját, tagállami forrásokat hozzátenni. Azt minden ország maga döntheti el, hogy mennyivel egészíti ki az uniós büdzsét. Eddig Magyar­országon 17 százalék volt a nemzeti társfinanszírozás, ez most teljesen megváltozik, 80 százalékkal egészítjük ki a Brüsszelből érkező forrásokat. Ezzel megháromszorozódik a rendelkezésünkre álló pénzösszeg, 4265 milliárd forintot kell elköltenünk a következő időszakban. Vannak sajnos nagyon elcsúszó gondolatai az uniónak. Ilyen például a Dél-amerikai Közös Piaccal megkötni tervezett szabadkereskedelmi megállapodás: ebben az európai mezőgazdaságot koncként dobtuk oda az ipari termelés exportnövekedésének érdekében. Aztán itt van az Európai zöldmegállapodásnak nevezett terrortámadás az agrárium ellen. A tervezet meghirdetése előtt az Európai Bizottság nem készíttetett hatástanulmányokat, szemben az USA agrárminisztériumával, amely kiszámolta, hogy akár tizenöt százalékkal csökkenhet az európai agrártermelés a megállapodás hatására, egyes ágazatok esetében pedig akár hetvenszázalékos áremelkedés is jöhet. Tehát vesztenek az európai mezőgazdasági termelők és a fogyasztók is. Hasonló sületlenség a növényvédő szerek felhasználásának ötvenszázalékos csökkentési terve is. Ezek a növények „gyógyszerei” és „vitaminjai”, amelyeknek a felhasználására szükség van. Lehet teljesen bió módon termelni, csak akkor szólni kell a földlakók egyik felének, hogy holnaptól nem lesz mit enni.

Az elhúzódó vita nem arról szólt, hogy szükség van-e reformra illetve a fenti intézkedésekre, hanem sokkal inkább

Kiemelt vitatéma volt például, hogy az agrárforrások hány százaléka jusson környezetbarát gazdálkodásra. Ebben az EP eleinte 30 százalékhoz ragaszkodott, a portugál EU-elnökség pedig 20 százalékról kezdett tárgyalni – a hétfői alku kompromisszumos lett, végül 25 százalék jut majd erre. Szintén kompromisszum született a kisgazdák megsegítését illetően. Az EP 12 százalékot csoportosított volna át részükre a nagybirtokosoktól kötelezően, a Tanács álláspontja 7,5 százalékról indult. Itt a Tanács engedett egy hajszálnyival többet, a végső kompromisszum ugyanis 10 százalék lett. Továbbá, a Tanács kezdetben nem volt nyitott az EP azon javaslatára, hogy szociális alapon segítsék a rossz körülmények közt dolgozókat, s ne kaphasson támogatást az, aki nem tartja tiszteletben az uniós munkajogot. Ebben végül a Parlament verte át az akaratát, és a Tanács engedett.

Magyar szempontból az agrárpolitikusok leginkább azt hangsúlyozzák, hogy a megállapodás szerint végül a 10 hektár alatti gazdaságok egyszerűbb feltételek mellett, kisebb mértékű termeléskorlátozással működhessenek. Ezt az Európai Parlament 5 hektárra módosította volna, mely a magyar agrárpolitika szerint sok kisgazdálkodót a pálya elhagyására kényszerített volna. Emellett vitás pont volt az is, hogy kötelezően parlagon kelljen-e hagyni a kisgazdálkodóknak a megművelhető földterület bizonyos százalékát, avagy megengedhetők-e más területpihentetési eszközök is – ebben a kérdésben az utóbbi álláspont került ki győztesen.

Nagy István agrárminiszter (j), Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke (k) és Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke sajtótájékoztatóra érkezik az Agrárminisztériumban 2021. január 18-án. (MTI/Kovács Tamás)
Nagy István agrárminiszter (j), Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke (k) és Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke sajtótájékoztatóra érkezik az Agrárminisztériumban 2021. január 18-án. (MTI/Kovács Tamás)

Kemény volt a kardcsörtetés Brüsszelben

A májusi eredménytelen trilógus után éles odamondások és összeszólalkozások voltak a különböző érdekelt felek között: ez EP az agrárminisztereket, az agrárminiszterek az EP-képviselőket hibáztatták. Az ír baloldali képviselő, Luke Ming Flanagant szerint a tagállamoknak „szembesülniük kell azzal, hogy korszakváltás idejét éljük meg”. Az olasz néppárti Herbert Dorfmannt pedig úgy fogalmazott akkor, hogy „egyes tagállamok részéről zéró, de igazán zéró a készség bármilyen változtatás elfogadására”. Erre a német agrárminiszter azzal kontrázott rá, hogy elmondta, szerinte az EP forradalmat akart csinálni, pedig csak reformokra lenne szükség.

Természetesen a magyarokra is mindig lehet számítani, ha valamilyen uniós vitában kell keményen odamondani a többieknek. „Május végén Brüsszelben felfüggesztették az uniós csúcsszervezetek tárgyalását, ugyanis – bár a tagállamok agrárminiszterei egységesen léptek fel a gazdálkodóik érdekében – az EP baloldali liberális képviselői újabb képtelen ötletekkel álltak elő” – írta például a megállapodás megkötése utána Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közleményében. A NAK ráadásul nemcsak szóban szólt oda az uniós szerveknek: június 25-én egészen Brüsszelig utaztak egy nemzetközi gazdademonstrációra.

A kedélyek mostanra viszont már lecsillapodni látszanak. Az EB agrárügyi biztosa örömét fejezte ki, hogy sikerült elérni a politikai kompromisszumot. A francia agrárminiszter azt mondta, „ez egy jó megállapodás Franciaország számára”, az ír agrárminiszter pedig történelminek nevezte az egyezséget. Nagy István magyar agrárminiszter is sikeresnek titulálta az alkut.

A májusi eredménytelen trilógus után éles odamondások és összeszólalkozások voltak a különböző érdekelt felek között: ez EP az agrárminisztereket, az agrárminiszterek az EP-képviselőket hibáztatták. Az ír baloldali képviselő, Luke Ming Flanagant a tagállamoknak . Az olasz néppárti Herbert Dorfmannt pedig úgy akkor, hogyErre a német agrárminiszter azzal  rá, hogy elmondta, szerinte az EP forradalmat akart csinálni, pedig csak reformokra lenne szükség. Természetesen a magyarokra is mindig lehet számítani, ha valamilyen uniós vitában kell keményen odamondani a többieknek. például a megállapodás megkötése utána Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közleményében. A NAK ráadásul nemcsak szóban szólt oda az uniós szerveknek: június 25-én egészen Brüsszelig utaztak egy nemzetközi gazdademonstrációra. A kedélyek mostanra viszont már lecsillapodni látszanak. Az EB agrárügyi biztosa örömét , hogy sikerült elérni a politikai kompromisszumot. A francia agrárminiszter azt ,, az ír agrárminiszter pedig történelminek az egyezséget. Nagy István magyar agrárminiszter is sikeresnek az alkut.

Az agrárminiszterek által hétfőn elfogadott megállapodás még csak előzetes,

a konkrét jogszabályt a július elsejével megkezdődött szlovén elnökség feladata lesz kidolgozni.

Ezt aztán még az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak is jóvá kell hagynia, nagy ellentétek viszont már nem várhatók.

A környezetvédők elégedetlenek, mert szerintük nem lett elég zöld a szabályozás

A politikai megállapodás után – mivel mindenki engedett egy kicsit, de részben minden uniós szerv akarata érvényesült – a legtöbb politikus elégedetten állt ki a kamerák elé, és jelentette be, hogy jó megállapodás született. Nem mindenkit tölt azonban el ilyen kitörő lelkesedéssel az új KAP. A nagy nemzetközi zöld szervezetek és aktivisták közül többen is élesen kritizálták az egyezséget, mert az szerintük nem segíti érdemben a klímaváltozás megállítását.

A Euronews tudósítása szerint a Greepeace, a European Environmental Bureau, a BirdLife, a Friends of the Earth Europe és a WWF is nemtetszését fejezte ki a megállapodással kapcsolatban. Marco Contiero a Greenpeace mezőgazdasággal foglalkozó európai igazgatója azt mondta, hogy „a KAP-reform – sajnálatos módon – egy hatalmas kudarc: kudarc az állampolgároknak, az adófizetőknek, a bolygónak, az éghajlatnak, de még a gazdáknak is”. A környezetvédő szerint a KAP-megállapodás egy hatalmas greenwashing (zöldre mosás), s úgy gondolja, 

Szintén kritikával illette a megállapodást Benoît Biteau, egy francia zöldpárti EP-képviselő. Szerinte „semmi sincs rendben ezzel a megállapodással”. Hozzátette, hogy „ez az előző KAP másolata fantázia, ambició, és klímaváltozásra gyakorolt hatás nélkül”.

(Címlap: A marhakifogás versenyszám egyik résztvevője a 24. gulyásversenyen és pásztortalálkozón Hortobágyon 2020. szeptember 19-én. MTI/Czeglédi Zsolt)

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!